SEO står för ”Search Engine Optimization”, eller kort och gott ”sökmotoroptimering” på svenska. Så vad är SEO egentligen och varför dyker det hela tiden upp i ditt flöde som hemsideägare?
Det reder vi ut här.
1. Vad är sökmotoroptimering och varför behövs det
2. Hur fungerar sökmotorerna och vilka faktorer spelar in
3. Tips för sökmotoroptimering
4. Hur kan man mäta resultatet av en SEO-kampanj
5. Vilka fallgropar finns det med sökmotoroptimering?
6. Slutsats
Vad är sökmotoroptimering och varför behövs det?
Sökmotoroptimering, även känt som SEO, är ett sätt att förbättra din webbplats så att den ges möjlighet att rankas högre av sökmotorer såsom Google. Detta innebär att du potentiellt kan få fler besökare till din webbplats, vilket i sin tur kan öka konverteringen.
Att ha en hög ranking är viktigt eftersom det visar användare att du är en pålitlig och trovärdig webbplats. Sökmotoroptimering handlar om mer än bara nyckelord och innehåll; det är en strategi.
On-page SEO
On-page SEO är sökmotoroptimering på din hemsida, dvs ”on-page”.
Det innebär att du använder sökordsoptimering, länkkonstruktion och andra tekniker för att hjälpa sökmotorerna att indexera och ranka din sida högre i sökresultaten. Detta ökar dina chanser att få trafik från sökmotorer till din webbplats. Du kan också göra on-page SEO genom att lägga till meta-taggar, titlar och beskrivningar som är sökbara och relevanta för ditt innehåll.
Detta gör det lättare för sökmotorerna att crawla och indexera din sida, vilket ökar dina chanser att visas i sökresultaten, för ökad trafik och ökade intäkter.
Off-page SEO
Off-page SEO är allt du kan göra för att förbättra ditt sökresultat utanför din egen sida, dvs ”off-page”.
En viktig del av off-page SEO är länkkvalitet, det vill säga hur mycket och hur relevanta länkar till din sida finns från andra sidor. En annan viktig del av off-page SEO är sökmotorvänliga användarrecensioner, sociala medier och att vara aktiv i relevanta onlineforum.
Skillnaden mellan on-page och off-page SEO är att on-page handlar om saker på din egen sida som exempelvis titeln på din sida, innehållet, rubriker och textlänkar. Off-page handlar alltså om allt annat.
Hur fungerar sökmotorerna och vilka faktorer spelar in?
En sökmotor är i grunden en databas med länkar till olika webbsidor. När du söker efter något så söker sökmotorn i sin databas och returnerar de resultat som matchar dina söktermer. Sökmotorerna använder olika algoritmer för att avgöra vilka resultat som ska visas först, men det finns några allmänna faktorer som påverkar hur högt en sida rankas. Dessa inkluderar till exempel innehåll, länkar, användarupplevelse och sökord.
Sökmotoroptimera med unikt innehåll
Först och främst är det viktigt att ha bra och unikt innehåll på din hemsida. Innehållet ska vara intressant och relevant för användaren och det behöver uppdateras regelbundet.
Håll en bra struktur
En bra struktur och användbara menyer gör det också lättare för sökmotorerna att indexera sidan, vilket kan leda till bättre ranking.
Var noga med länkar
Länkar är en annan viktig faktor. Ju fler länkar som pekar mot din sida, ju högre trovärdighet får den vanligtvis. Men var noggrann och se över din länkprofil. Du vill ha rätt sorts länkar och naturliga sådana.
Glöm inte användarupplevelsen
Slutligen spelar även användarupplevelsen en roll. En snabb och responsiv hemsida med tydlig information leder oftast till bättre ranking än en seg hemsida.
Allt detta betyder givetvis inte att du automatiskt kommer ranka högt bara genom att följa dessa tips. Sökmotoroptimering är en omfattande strategi och det finns många aspekter som spelar in för bra SEO. Men om du vill ha möjligheten till bättre ranking så är varje minut du väntar förlorad tid.
Tips för sökmotoroptimering
Det finns massor med tips för hur man gör bra SEO och ständigt håller sin sökmotoroptimering levande. Här är några tips:
- Välj ett användbart och beskrivande domännamn.
- Skapa unikt och intressant innehåll som användare kommer att vilja dela.
- Skapa ditt innehåll så att det är lätt att läsa och förstå med hjälp av rubriker och styckeindelningar.
- Använd relevanta och populära sökord i ditt innehåll, men undvik att tvinga in dem i texten.
- Optimera dina bilder genom att använda alt-taggar.
- Se till att din sida även fungerar på mobiltelefon och laddar snabbt, så att användare inte tröttnar och går tillbaka till sökmotorn för att hitta en annan sida.
Hur kan man mäta resultatet av en SEO-kampanj?
Om du inte redan skapat en egendom på Google Search Console och Google Analytics, så är det hög tid att göra det. Det kommer att ge dig grundläggande förståelse för vilken trafik du har till din hemsida, via vilka kanaler de hittat till din hemsida och hur de agerar med din hemsida.
Där kan du också se effekterna av din sökmotoroptimering och hur din SEO utvecklas över tid.
Du kommer att klara dig långt med dessa gratisverktyg. Ett annat att inte förringa är Bing Webmaster Tools som har lite mer SEO-analys inbakat i sin konsol.
Om du vill testa lite mer avancerade verktyg
Även om du generellt kommer att klara dig bra med ovan verktyg, så finns det populära verktyg (som kostar en slant), bland andra Ahrefs och Semrush. Min personliga erfarenhet av de båda är att Ahrefs fokuserar lite mer på länkar, länkvärde, domänauktoritet osv. Även om de har hottat upp sig. Semrush har mer fokus på SEO överlag, enligt mitt tycke.
Men det är en smaksak. Semrush är det verktyg jag personligen håller högst. Speciellt för analys och för nyckelords-research.
Vilka fallgropar finns det med sökmotoroptimering?
Använd sunt förnuft när du sökmotoroptimerar, så klarar du dig undan de flesta fallgropar. De allra vanligaste jag själv upplever i mitt arbete:
- Man har överoptimerat sitt innehåll
- Att man använder generiska filnamn, som bild1.jpg osv.
- Att man kopierar innehåll från andra faktasidor. Det är big no-no både ur SEO-perspektiv och av upphovsrättsliga skäl.
- Duplicerat innehåll, dvs att man använder samma eller väldigt snarlikt innehåll på mer än en sida. Speciellt vanligt i produktbeskrivningar om man driver webbshop.
- Den absolut vanligaste (som kanske inte är en fallgrop, men definitivt slöseri) är att man använder texten ”Läs mer”, ”klicka här” eller ”denna länken” som ankartext till länkar.
Jag inser nu att jag glömde ta med den viktigaste. Den faller kanske inte direkt under SEO, men likväl det största misstaget jag ser småföretagare göra med sin digitala närvaro:
Och så råkade det smita in lite marknadsföringstips också...
Man skapar en företagssida på Facebook och fokuserar primärt på den. Är du en av dem, så behöver du tänka om. Facebook är en bra plattform för t ex kundtjänst eller liknande kontaktyta, men en stor andel av dina potentiella kunder kommer att stanna kvar på Facebook.
Du vill ha en plattform där du äger och kan styra innehållet själv. En plattform där du kan skapa säljtunnlar mot dina produkter. En plattform där du kan ta hand om dina kunder och som dina kunder kan återkomma till. T ex en hemsida.
Använd istället sociala medier som t ex Facebook som ett komplement för att locka potentiella kunder till din egen plattform!
...åter till sökmotoroptimering
Google själva har en utmärkt guide till nybörjare på SEO, som tar upp vad du bör göra och vad du inte bör göra. Använd sidan som ett referensmaterial under tiden du sökmotoroptimerar!
Slutsats
SEO är en förkortning som står för Search Engine Optimization. På svenska kallas det SEO eller sökmotoroptimering.
Sökmotoroptimering är inte något som man bara gör och sedan är klar. Det är en strategi du bör ha med dig redan innan du skapar ditt innehåll och något du bör arbeta med kontinuerligt.
Det är ett billigt alternativ till annan marknadsföring (som t ex betald annonsering). Sökmotoroptimering behöver inte kosta mer än din egen tid och frukterna av ditt arbete kommer du att kunna skörda för lång tid framöver.