Slösar du mycket tid på att fundera över sökmotoroptimering? Och hur gör man bra SEO egentligen? Trots att du följt alla guider på nätet, så består 90% av din Google Analytics-statistik av dina egna besök.
Tja… för bara några år sedan så var jag också där. Nu genererar mina inlägg hundratals besök (vissa av dem tusentals) per månad.
I denna artikel ska jag berätta exakt hur man gör bra SEO och hur jag vände från att vara en anonym ”nobody” till att kunna driva ett företag kring SEO och digital marknadsföring.
Allt SEO handlar om är att få sökmotorerna (vanligtvis Google) att förstå vad dina inlägg och din hemsida handlar om. Läs den meningen igen. Det är inte så märkvärdigt egentligen. Glöm allt tekniskt mumbojumbo du fått från någon hajpad sida. Det är faktiskt inte svårare än så.
Du har svaren
Sökmotorernas enda uppgift och syfte är att finna svar på frågeställarens sökning. Utifrån avancerade algoritmer beräknas trovärdighet och tillförlitlighet av din sida och presenteras i sökresultatet utifrån det.
Ingen mer än Google själva vet med säkerhet hur deras algoritm fungerar, men det finns vissa saker som (vi som sysslar med digital marknadsföring) tror oss veta fungerar bättre än andra saker. Det har kommit fram genom evigt gnetande och testande för ranka så högt som möjligt i sökresultaten.
Men; det är bara för det ingen sanning. Google och Bing uppdaterar frekvent sina algoritmer för att finna de bästa resultaten utifrån aktuell sökning. Se bara till Google Assistant, Alexa eller Bixby. Tekniker och hur vi söker information utvecklas ständigt. Sökmönster ändras. Så också sökmotorernas algoritmer för att värdera resultaten.
Det finns dock en del du kan påverka själv för att få sökmotorerna att förstå din hemsida och dina inlägg bättre:
Strukturera dina menyer för bra SEO
Sökmotorerna älskar struktur. Om du har en meny på din sida, så se till att struktur och hierarki är tydlig. Ta bara med dina viktigaste sidor och inlägg i din menystruktur. Sökmotorerna kommer troligtvis att tolka innehållet i menyn som extra viktigt och du vill du ha med dina bästa alster där. Samma sak med sidfotsmeny där en tendens gärna är att slänga med lite vad som helst.
Se till att ditt innehåll är strukturerat med schema markup
Att märka ditt innehåll med schema markup innebär att du i koden till dina sidor eller din sidas innehåll anger vad innehållet handlar om på ett strukturerat sätt. Om du har märkt upp ditt innehåll korrekt, så kan sökmotorerna leverera ditt innehåll på ett användarvänligt sätt med så relevant och informativt resultat som möjligt.
Tidigare har det varit standard att märka upp sitt innehåll med meta data (egentligen microdata), men Google föredrar numera JSON-LD. För att tagga med meta-taggar kan du göra detta själv och det kan du förvisso med JSON-LD också, men det blir lite omständligt.
Lägg tid på research av nyckelord eller sökfras
Visst kan du göra bra SEO genom att bara optimera ditt innehåll rent generellt, men du vill optimera speciellt för ett specifikt sökord (nyckelord, kärt barn har många namn) eller kanske till och med en sökfras bestående av flera ord.
Du vill hitta ett nyckelord som inte har för mycket konkurrens. Speciellt i början då du troligtvis har låg ”domain authority” hos sökmotorn. Dvs de vet väldigt lite om din domän och om din domän går att lita på som auktoritärt faktaunderlag att presentera vid en sökning. Då gäller det att hitta guldkornen som ingen annan hittat än. Eller kanske du rent av har turen att optimera för ett nyckelord som ännu inte skapat en trend.
Optimera din SEO utifrån ditt nyckelord eller sökfras
När du har bestämt dig för vilket sökord eller vilken sökfras du vill ranka för, så bygger du ditt innehåll runt det. Det är idag ganska stor konkurrens för att synas ”gratis” i sökmotorerna, så du behöver nischa dig och hitta ett sökord eller sökfras där konkurrensen är relativt låg.
Ta t ex detta inlägget. Hade jag valt att ”ranka” (att ranka innebär här att komma med på topp tio i Googles sökresultat) för sökordet ”SEO”, så hade konkurrensen varit gigantisk. Även ”WordPress SEO” ger många träffar och hade krävt att jag har en populär sida som Google prioriterar. Om jag istället optimerar för sökfrasen ”hur gör man bra SEO”, så är det förvisso en fras som inte söks av så många, men konkurrensen är mindre. Och ordet ”SEO” ingår i frasen, så sökmotorerna förstår vad det handlar om och kan ta med min artikel även i sökningar på ”SEO”.
Viktigt att ha med nyckelorden i rubrikerna
Sökmotorerna värderar din första och största rubrik högt. Alltså; du bör alltid ha med din sökordsfras eller sökord i din H1-rubrik. H1 betyder ”header 1” – vilket betyder att den är primär. H2 = sekundär, osv. med H3, H4…
Om du tittar på min H1, så innehåller den ”hur gör man bra SEO”. Likaså bör du få med samma nyckelord (och gärna med variationer) i dina H2.
Gör bra SEO med dina bilder!
En viktig del med dagens sökmotorer är att de även har en separat del för bildsökning. Därför är det av största vikt att du namnger dina bilder med rätt filnamn. Å, Ä, Ö fungerar dåligt i filnamn, men om du tittar på all media jag infogat i denna artikel, så heter filnamnen något i stil med ”hur-man-gor-bra-SEO…”. Det, tillsammans med sökordet även i alt-attribut och annan bildinformation, gör att bilder från denna artikel även kommer att synas i Bing och Google Bildsök. Klickar man sedan på bilden, så hamnar man på denna artikel. Ytterligare en kanal som kan generera trafik.
Se till att du har med ditt nyckelord tidigt
För att visa för sökmotorerna vad din text fokuserar på, så är det viktigt att ha med ditt nyckelord tidigt. Dvs högt upp på sidan. Gärna redan i första stycket. Precis som det är viktigt att fånga läsarens intresse snabbt, så är det viktigt att få sökmotorernas spindel att få en bra bild av ditt innehåll tidigt.
Berika ditt innehåll med FAQ's för ännu bättre SEO
Lägg in FAQ (vanligt förekommande frågor) i ditt innehåll som hjälper till att svara på frågor som kanske hamnar lite i periferin in ditt innehåll. Försök att tänka utanför boxen och sätt dig in i vad läsaren och sökaren vill ha svar på. Det behöver inte vara samma sak.
Behåll fokus på användarvänligheten snarare än teknisk SEO
Google har varit väldigt tydliga med att ambitionen med deras spindlar och algoritmer är att fungera så likt en människa som möjligt. Användarfokus och läsvänlighet premieras av sökmotorerna. Det behöver vara enkelt att ta till sig informationen i ditt innehåll.
Se till att ditt innehåll fungerar även på mobiltelefoner
Numera är det ALLTID Googles spindel för mobiltelefon som indexerar ditt innehåll i första hand. Även om du kanske har skapat en jätteportal med en massa stora tabeller som endast går att läsa på en stor skärm, så kommer innehållet bedömas utifrån hur väl det fungerar på en mobiltelefon med halvdålig täckning. Det kan tyckas orättvist, men det är bara att gilla läget.
Så optimera ditt innehåll och gör bra SEO för mobiltelefon! Nog så viktigt.
För att göra bra SEO behöver du göra unikt innehåll
Se till att ditt innehåll sticker ut på något sätt. Varför ska sökmotorerna välja ditt innehåll? Gör det unikt. Angrip frågeställningen ur en annan synvinkel än dina konkurrenter. Infoga media som är unik. Vad som helst. Gör din egen twist. Var unik!
Behöver man jobba med inkommande länkar för att kunna göra bra SEO?
Nej.
Okej – innan ni börjar mailbomba mig…
Att man måste jobba aktivt för backlinks (andra hemsidor på Internet som länkar till ditt innehåll) vill jag påstå är den absolut största myten inom SEO. Och nu är det säkert många därute som kommer att bli arga (för det finns en hel marknad som livnär sig på detta), men min erfarenhet är att du behöver inte arbeta aktivt med att skapa länkar till ditt innehåll.
Ja, sökmotorerna bedömer ditt innehålls auktoritet och populäritet efter vilka andra sidor som länkar till det och det påverkar din ranking. Men hur mycket du än arbetar aktivt med att bygga länkar till ditt innehåll genom att skicka ut mail till andra hemsidor eller byta länkar, så har de litet eller ringa värde. Det kan till och med tolkas av sökmotorerna som att du aktivt försöker och därmed blir straffad med lägre ranking.
Gör din egen grej!
Gå inte på historier som -”Jag gjorde så här och rankade topp 10 på tre månader. Nu tjänar jag 200 000kr i månaden och bor på Bali”.
Satsa istället din tid på att skapa originellt innehåll och bygg ditt varumärke. Var unik. Se till att skaffa den typ av länkar som bara kan fås genom riktigt bra innehåll. Skapa innehåll som är så provocerande i tanken att andra inte kan låta bli att dela det vidare. Bra innehåll skapar länkar till sig självt.
Kan man göra bra SEO med externa länkar?
Ja!
Om du inte är helt nybörjare på att ha SEO i bakhuvudet när du skapar ditt innehåll, så tänker du säkert nu -”Va, är han helt off? Man ska ju hålla nere externa länkar och inte sprida sin egen länkkraft!” Förvisso rätt till viss del, men att länka ut till auktoritära webbsidor är en fundamental SEO-strategi.
En stor del i hur man gör bra SEO är att bygga förtroende för din webbplats hos sökmotorerna. Kom i håg vad vi sade i början av denna artikeln; Allt SEO handlar om är att få sökmotorerna att förstå vad ditt innehåll handlar om. Vill du att sökmotorerna ska se dig som trovärdig och ranka ditt innehåll högt, då måste du också omge dig med dem som anses trovärdiga och rankas högt.
Säkra din webbplats med HTTPS
Den här är ju lite tråkig, men behöver sägas. Det absolut viktigaste för bra SEO och att ens bli övervägd som hemsida idag är att du säkrar din webbplats med ett SSL-certifikat. Se till att du BARA använder https. Om man går till http://din-hemsida.se så ska man automatiskt bli omdirigerad till https://din-hemsida.se.
Har du inget SSL-certifikat, så kan du skaffa ett gratis med Let’s encrypt. Kan du inte själv, så brukar det ingå i de flesta seriösa webbhotell.
Har du redan startat en hemsida och vill gå över till https, så finns det flera plugins till WordPress som hjälper dig att konvertera länkar i databasen utan problem, t ex Really Simple SSL.
Jobba med alternativa sökord så att sökmotorerna förstår
Om du någon gång sökt på Google (vilket jag antar att du gjort) så har du säkert sett paragrafen ”Andra har också frågat”. Där under listas liknande sökfraser som den du just sökt med. Ta med dessa när du skapar ditt innehåll och använd dem för att skriva bra SEO.
Jobba med punktlistor för att svara på sökavsikten redan i SERPen
Precis som de flesta av oss människor, så älskar sökmotorerna strukturerat innehåll som t ex punktlistor. Det gör det enkelt och överskådligt att snabbt ta till sig information redan i SERP’en (SERP = Search Engine Result Page), alltså direkt i sökresultatet.
Man skulle då kunna tro att får användaren ett svar redan i resultatet så är han eller hon nöjd och du tappar ett klick till din hemsida. Men, nej. Så fungerar det inte. Vi är nyfikna varelser som vill ha mer. Lämnar du en smula som är god, så vill man ha hela kakan.
För bra SEO på din hemsida behöver det vara lätt att navigera
Vi var inne på strukturerade menyer tidigare. Men ytterligare något som är viktigt för bra SEO är att du har så kallade breadcrumbs (brödsmulor) på din hemsida.
Breadcrumbs kallas en liten rad med länkar (vanligtvis ovanför varje sida eller inlägg) som visar på vilket djup sidan du är på befinner sig. Den kan som exempel se ut så här:
Hem >> Sidans kategori >> Sidnamn
Det hjälper sökmotorerna att förstå strukturen och vikten av innehållet i förhållande till övrigt innehåll och framförallt hjälper det läsaren att navigera sig.
Se till att du har en innehållsförteckning till ditt innehåll
Även här är vi inne på navigering och att det ska vara lätt att hitta informationen som efterfrågas i ditt innehåll. Det ger också sökmotorerna en struktur med interna länkar inom innehållssidan, vilket stärker trovärdigheten (som vi alltid vill åt för bra SEO) och läsbarheten.
Glöm inte bort interna länkar mellan dina egna innehållssidor
På så sätt får du läsaren att stanna längre på din webbplats. Genom att länka internt från en innehållssida till en annan ökar du chansen att någon hittar något annat som intresserar dem och därmed stannar kvar på din webbplats under en längre tid. På så sätt ökar du vad vi kallar ”dwell time” och det har en direkt inverkan på hur sökmotorerna bedömer kvaliteten av din hemsida i relation till sökfrasen som användes. Vid låg dwell time signalerar det till sökmotorn att det var dåligt att föreslå ditt innehåll till just den sökningen.
En grundpelare för att göra bra SEO är en snabb hemsida
Webbplatsens laddningstid är viktig av flera skäl. Ett skäl är att människor är otåliga och inte väntar mer än några sekunder på att en sida ska laddas innan de går därifrån. Detta ökar din ”avvisningsfrekvens”, som talar om för sökmotorerna hur länge folk stannar kvar på din webbplats efter att de har klickat sig vidare från resultatlistan. En hög avvisningsfrekvens är inte bra för din SEO och är ungefär detsamma som dwell time ovan, fast omvänt.
En annan anledning till att webbplatsens hastighet är viktig är att Google själva har sagt det (ja, faktiskt). De har sagt att de tar hänsyn till webbplatsens hastighet när de rankar webbplatser i sökresultaten. Så om du vill ha bra SEO, se till att din webbplats laddas snabbt! Två sekunder är absolut max, om du frågar mig (och det gör du ju nu, om än ofrivilligt). Min ambition är alltid <1 sekund.
Se till att du har en uppdaterad webbplatskarta
Webbplatskarta är en xml-fil som normalt placeras i roten av din webbplats. Den talar om för sökmotorerna hur ditt innehåll är strukturerat, dvs url’er till dina inlägg, sidor och så vidare. Om du har pekat in din webbplatskarta i t ex Google Search Console, så känner Google av när den uppdateras med nytt innehåll och schemalägger en indexering.
Har du ingen webbplatskarta idag, så kan du antingen generera en själv med webbtjänster som t ex xml-sitemaps.com eller så skaffar du Yoast SEO eller ett liknande plugin till WordPress.
Se till att du pingar Bing och Yahoo vid nytt innehåll
En del sökmotorer som Bing kan ta emot så kallade ”pingar” från din hemsida. Om du använder pluginet Yoast SEO till WordPress, så kommer pluginet per automatik att pinga sökmotorerna när du publicerar nytt innehåll.
Se till att hålla gamla inlägg uppdaterade
Har du idétorka på nytt innehåll? Passa då på att gå igenom dina äldre inlägg och uppdatera dem. Gör lite justeringar utifrån eventuella nyheter på området, utöka dem med mer information, byt ut bilder eller vad som kan tänkas behövas. Berika dina inlägg och håll dem levande. Google premierar färskt innehåll och en uppdatering kan faktiskt ge ditt innehåll en bra knuff uppåt i sökresultatet.
Avsluta alltid ditt innehåll med sökfrasen i sista stycket
Så där har du det! Det här är några saker som du måste tänka på med din webbplats. Hur gör man bra SEO? Avlägsna myter och håll dig till fakta. Basera dina beslut på vad Google värderar. Och glöm inte Bing! Många organisationer är idag knutna till Microsoft och får Bing ”på köpet” som standardsökmotor. Det är en ofta förbisedd potential.